Golf gir oss et aktivt og bedre liv

Thor Rønningstad (70) og Stine Wasenius Dahl (43) er skjønt enig om at tross plager og sjukdom så har livet tatt en annen vending. Begge har de nylig vært med på prosjektet Golf Grønn Glede i regi av Elverum Golfklubb og ildsjel Tove Glorvigen (i midten). Dette tilbudet ,som i Elverum er gratis, starter  opp igjen 20 mai kl 17 og er tilrettelagt for alle som har helsemessige utfordringer i hverdagen.

Hjerteoperasjon og diabetes

Thor har nesten hele livet vært en aktiv person. Trent regelmessig, syklet, sparket fotball, vært ivrig jeger og sportsfisker. Men de siste åra har han slitt med helsa. I 2012  bar det rett inn på Feiring og en større hjerteoperasjon. Etter det  ble tempo et annet for den aktive elverumsingen. I tillegg har Thor diabetes å ta hensyn til. Men han savnet en aktivitet han kunne klare.

- I 2017 fikk en kompis meg med opp på golfbanen hvor vi meldte oss på Golf Grønn Glede. Dette er noe jeg aldri har angret på, sier Thor. Det måtte i så fall være at jeg ikke startet med golf 20 år tidligere.

Fibromyalgi og artrose

Stine  har slitt med revmatisme (fibromyalgi og artrose) i flere år. Dette har gjort at hun ikke kan klare en vanlig jobb. Men 43 åringen er aktiv på sine områder blant annet som leder i revmatismeforeningen i Elverum. Det var gjennom dette vervet hun i fjor fikk lyst til å prøve Golf Grønn Glede. Hun ble tent og etter bare et år i klubben, ble hun på årsmøtet i vinter valgt inn som varamedlem til styret.

- Golf har gitt meg et mer fysisk aktivt liv. Jeg trodde nesten ikke jeg kunne drive med dette på grunn av sjukdommen. Men det går jo bra, også er det morsomt, sier Stine som skryter av gode instruktører som er flinke til å legge ting til rette for trening tilpasset de helseplagene folk har. Du kan jo være med på golf selv om du sitter i en rullestol, legger hun til.

- En ting er Golf Grønn Glede kurset i trygge omgivelser – men dere fortsetter – hvorfor?

- Dette er sosialt og artig. Jeg treffer mange hyggelig folk her som jeg kan spille med og prate med.  Dette er jo også en sport hvor du konkurrerer stor sett med deg sjøl, men handicapsystemet  gjør jo at du også kan konkurrere på like vilkår med de som er en del bedre enn deg, sier Thor som synes han stadig merker litt framgang.

- Jeg har lært mye og koser meg på banen. Med mine plager er det godt og mjukt å gå rundt her. Nå kribler det litt etter å komme igang igjen, sier den ferske golfentusiasten Stine, og ser utover en bane som dag for dag stadig blir litt grønnere.

Elverum var en av pionerene

I 2006 var Elverum Golfklubb og Tove Glorvigen blant Golf Grønn Glede-pionerene i Norges Golfforbund. Hun har hatt en pause på noen år, men er nå tilbake for fullt. Sammen med Kongsvinger og Valdres er Elverum en av tre klubber i Innlandet som tilbyr folk med helsemessige utfordringer  et godt trenings- og rehabiliteringstiltaket.

- Vi har hatt kontakt med flere pasientorganisasjoner og Frisklivssentralen her i Elverum. Blant annet har Kreftforeningen, Revmatismeforeningen, LHL, Mental Helse og Diabetesforeningen vært organisasjoner vi har og har hatt samarbeide med. Men det er også viktig å si at folk ikke trenger å  være medlem av en forening for å delta på Golf Grønn Glede, sier Tove. Her blir alle som har helsemessige utfordringer tatt i mot.

Eneste som tilbyr gratis kurs

Golf Grønn Glede starter mandag 20 mai. Ta kontakt med Elverum Golfklubb for mer informasjon.  Kurset er fordelt på fem mandager fram til sommerferien. Utstyr får folk låne. Etterpå kan du fortsette i ei treningsgruppe annen hver tirsdag  utover sommeren.

- Vi er jo litt stolte over at vi trolig er eneste golfklubb som tilbyr kurset gratis, sier Tove som håper at folk vil prøve seg. Du kan også få ha med en ledsager.  Golf er en aktivitet du kan ha mye glede av,  selv om du har helsemessige utfordringer, legger Tove til.

Dette kan  både Stine og Thor  skrive under på.